fredag 8 januari 2016

Läsårsplaneringar

Jag lägger in våra planeringar för detta läsår. Det är en grovplanering och innehåller inga specifika detaljer.


Planering matematik år 5
läsår 15/16

Arbetssätt

Datorn - Vi använder oss av matteboken.se, år 5-6, tid och datum. Det finns uppgifter på skolplus.
Eleverna löser uppgifter från tavlan och diskuterar dessa med varandra. De får även arbeta enskilt, med uppgifter som läraren tillverkat eller papper från “mattestegen”.
Vi arbetar även med praktiskt material och vi ska försöka ha utomhusmatematik.

v. 35 - 39 Tid och datum. Eleverna ska kunna klockan. De ska kunna räkna både framåt och bakåt i tiden t.ex. hur mycket är klockan om 3h och en kvart?
De ska kunna månaderna och kunna räkna ut årtal.
De ska känna till begreppet km/h och räkna ut mycket enkla uppgifter kring detta.

v.40 - 45 De fyra räknesätten. Tal i decimalform och enkla bråktal.

v. 46 - 50 Geometri: eleverna ska känna till begreppen area och omkrets. De ska kunna beräkna detta på fyrkanter. Vi kommer även att börja beräkna omkrets och area på andra geometriska figurer som trianglar.
Eleverna ska känna till begreppet vinkel, de ska kunna läsa av en vinkels storlek.
Vi repeterar geometriska begrepp som t.ex. hörn, kant och sidyta på både två- och tredimensionella figurer.
I samband med julen så kan vi dekorera en mattegran. Den fyller vi med geometriska figurer och symmetriska figurer.

v. 2 - 7 Tabeller och diagram. Eleverna ska samla in data, ev. genom slumpmässiga försök (då tränar de på sannolikhet). Dessa data ska sedan sättas in i olika diagram.
De ska lära sig olika lägesmått som medelvärde, typvärde samt median.
Vi ritar egna diagram samt använder datorn (excel) för detta arbete.

v. 9 - 14 Problemlösning med fokus på decimaltal samt bråktal. Eleverna ska kunna använda sina matematikkunskaper i nya situationer. Enkla ekvationer.

v. 15 - 18 Enheter tid, längd, vikt och volym.
Eleverna ska kunna omvandla från t.ex. cm till m och tvärtom. Vi ska använda mycket praktiskt material.

v. 19 - 22 Repetitionskurs. Eleverna får själva välja vad de vill träna på inom matematik, utifrån de mål de ska uppnå. De kan få möjlighet att göra uppgifter baserade på vad de kan möta i de nationella proven.


Svenska - planering år 5
läsår 15/16


Under detta läsår jobbar NORD med läslyftet, vilket kommer att påverka lektionsplaneringen. Detta arbete fortlöper parallellt med övrig undervisning inom svenska. Eleverna fördjupar sig i en text varannan vecka.

v.34 - 43
Har vi ett litet tema om 50-talet. Detta p.g.a. skolans 60-års jubileum som vi firar i år.
Under de första veckorna ska svenskundervisningen följa arbetet inom SO.
Eleverna ska göra en kort muntlig presentation om livet på 50-talet.

De ska göra ett författarporträtt om barn- och ungdomsförfattare de känner till.

De ska även arbeta med handstil och redigering av egna texter.

v.45-50

I religion ska eleverna delta i en debatt om flyktingar och tiggare. De förbereder sig genom att skriva egna tankar samt att läsa in sig om detta. Inför debatten ska de hitta på en fiktiv person som de ska ge en karaktär samt åsikter om dessa ämnen i debatten.

Under hela terminen jobbar vi med läslyftet och beroende på vad för innehåll vi har i detta projekt försöker vi väva in lämpliga texter som helst ska anknyta till det tema vi arbetar med.

VT 2016

Även denna termin följer läslyftet med som en röd tråd genom hela terminen och nu mer tyngre fokus på skrivprocessen. I detta arbete försöker vi hitta lämpliga uppgifter som följer vårt tema-arbete i framförallt SO.

v. 2-9

Eleverna ska arbeta med en berättelse där de ska träna på hur en berättelse kan byggas upp och som ska bearbetas för att nå ett så bra språkligt såväl som innehållsmässigt bra innehåll som möjligt. De ska göra en skriftlig planering inför detta arbete som de sedan måste följa under skrivandets gång.

v. 10-17

Här följer vi arbetet inom historia och väver in svenska i detta tema. Vi kommer bl.a. kritiskt granska historiska källor och hur man söker samt värderar information från internet. Vi jämför det svenska språkets utveckling och studerar även de minoritetsspråk vi har i Sverige.

v.18-22

Eleverna ska göra en enkel muntlig presentation med hjälp av powerpoint.


NO-planering år 5 Piratenskolan 15/16

v.34-43

Östersjön - är samlingsnamnet där biologi, kemi och i viss mån även teknik vävs in. Eleverna ska utifrån 4 problemområden sätta sig in i och fördjupa sina kunskaper om övergödning, överfiske, förgiftning och oljeutsläpp.
De ska kunna en viss bas om alla dessa områden men även fördjupa sig ytterligare om ett av dessa problem som de sedan ska debattera kring.
De ska lära sig hur det blir syrebrist i Östersjön då det övergöds. Vilken teknik finns vid transporter på Östersjön och hur kan detta utvecklas? Vilka olika gifter finns och hur har de hamnat i Östersjön? Finns det miljövänliga alternativ t.ex. i bottenfärg på båtar.
Vad får det för konsekvenser om vi inför ett totalt torskfiskestopp under ett år?
Allt utmynnas i en debatt där eleverna får sätta sig in i de komplexa frågor som dagens politiker och beslutsfattare måste sätta sig in i.

v.45-50

Fokus på kemi. Vad är en atom och hur är den uppbyggd.
Fördjupning om metaller.
Matens kemi - vad innehåller mat och varför är det viktigt att äta allsidigt?
Begreppen proteiner, fett och kolhydrater.

VT 2016 v. 2-9

Fysik med inriktning på rymden. Historisk tillbakablick på hur man såg på rymden förr i tiden. Olika kulturers bild av rymden. Förhållandet av vår tideräkning och jorden och planeternas rörelser.
Människan i rymden.
Vi kommer att koppla detta med matematik genom att undersöka olika tabeller och diagram.

v.10-16

Biologi - människans organsystem, namn, placering samt funktion. människans pubetet, sexualitet samt reproduktion.
Enkla undersökningar om människokroppen, t.ex. plastpåse över handen, vad händer? Hur fungerar huden?

v. 17 - 23

Genomföra en systematisk undersökning inom NO. Vi utgår från instruktionerna i Gleerups bok i biologi.


SO-planering

Piratenskolan år 5, läsår 15-16

v.34 - 43 Skolan fyller 60 år och vi inleder terminen med att fördjupa oss i 50-talet.
Eleverna jobbar i grupper där de tar reda på hur man levde på 50-talet.
Nästa tema-arbete kretsar kring Östersjön och vi mixar NO och SO i detta arbete. Eleverna ska lära sig problematiken kring övergödning, oljeutsläpp, utfiskning av torsk samt miljögifter. De ska sedan ingå i en av dessa grupper för att kunna delta i en debatt. Någon är politiker, en annan elev är lantbrukare osv. Detta gör vi för att se alla aktörer kring dessa miljöproblem. Om vi inför ett totalt fiskestopp på torsk i ett år, vad händer med yrkesfiskarna då?

v.45 - 50 Religion - Vi ska fördjupa oss i identitet och livsfrågor. Vi berör även etik och moral. Eleverna ska läsa “den barmhärtige samariten” ur bibeln. De ska även se denna berättelse som tecknad film. Vi ska sedan jämföra budskapet i berättelsen till våra dagar, flyktingfrågan och tiggare.
Vi berör jämställdhet och mänskliga rättigheter, bl.a. genom att se en film från svt.se kultur/film.

vårtermin -16
v.2 - 9 Samhällskunskap - Familjen, könsroller. Vi fortsätter med jämställdhet och använder oss av Gleerups samt tittar på hur män och kvinnor framställs i olika medier. Reklam är tacksamt att studera här. Vilka leksaker ska pojkar/flickor köpa?
Vi ska fördjupa oss i privatekonomi. Hur mycket pengar går det åt i ett hushåll?

v. 10 - 17 Historia
Repetera begreppen stenålder, bronsålder, järnålder, vikingatid och medeltid. Lite kort repetera innehåll i dessa begrepp.
Vi går igenom de nya begreppen stormaktstid och frihetstiden.
Det huvudsakliga innehållet ligger på tiden mellan 1500-1700-talet. Norden och Sveriges utveckling under denna period vad gäller språk, kultur, handel, migration och gränser.
Vi kommer att tolka historiska skildringar kritiskt och utgår då från Gustav Vasa. Vi tar upp reformationen och dess konsekvenser i Sverige och Europa.
Vi ska studera hur det kunde se ut i Sverige och hur vardagslivet kunde se ut under 15-1700-talet.
Vi arbetar även med häxprocesserna.
Vi kommer att använda oss av Gleerups, några avsnitt från historieätarna och skönlitteratur om häxprocesserna.

v.18-22

Geografi - vi kommer att repetera vad vi lärt oss om Östersjön ur ett miljöperspektiv. I denna repetition väver vi in NO-ämnena.
Vi ska göra nedslag på olika ställen i Europa där vi studerar natur, samt kulturlandskap, befolkning samt olika geografiska namn.
Till hjälp har vi kartor samt Gleerups interaktiva bok om geografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.