måndag 26 januari 2015

Terminsplanering i ämnena SO (geografi, historia, samhällskunskap och religion) och i NO (fysik, kemi, biologi och teknik)


Terminsplanering Tema Omvärlden

Vårtermin 2015 år 4


I vårens stora tema kretsar mycket kring geografi. Under denna termin ska eleverna få en djupare kunskap om Sverige och Europa. De ska även känna till något om världsdelarna.


Vecka 3 Nordamerika – eleverna ska känna till de tre största länderna och de båda världshaven utanför. I NO koncentrerar vi oss på vattenkraft och den stora Hooverdammen i närheten av Las Vegas.

Ursprungsbefolkningen i Amerika tas upp här och dessutom i v. 7 då vi fördjupar oss i Sydamerika.

I vecka 4-6 ska eleverna lära sig mer om Sverige. Under dessa veckor är fokus på SO. Hur styrs Sverige, vad används skattepengarna till och barnens rättigheter.

Vad innebär det att vi har religionsfrihet i Sverige.

Hur ser landet Sverige ut, namngeografi.

Samernas historia. (jämföra med inuiterna i Nordamerika)

Vecka 7 Sydamerika: eleverna ska lära sig att ekvatorn skär genom denna kontinent och att Amazonas-området ligger här. Vad betyder regnskogen för oss människor och vilka konflikter och lösningar som finns angående hur vi utnyttjar regnskogens resurser.

Ursprungsbefolkningen i Sydamerika.

Vecka 9-11 fortsätter temat om Sverige. Under dessa veckor handlar det mer om NO och vilka geologiska processer som skapat Sverige.

Eleverna ska lära sig mer om att: värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor kring hållbar utveckling, analysera hur människans verksamheter och naturens egna processer formar och förändrar livsmiljöer.

Det kan vi göra utifrån sophantering, sopsortering, vattenanvändning, energianvändning, lite beroende vad eleverna väljer.

Namngeografin över Sverige fortsätter eleverna att träna på.

Vecka 12 tar vi oss an Afrika. Djur och natur, vilka vegetationstyper det finns samt en och annan djupdykning kring något som eleverna redan känner till.

I SH passar det bra att se vilka enorma skillnader det finns i levnadsstandard, hur vi lever i Europa och hur det ser ut i Afrika.

Vecka 13 samt 15-16 Europa – i geografi ska eleverna känna till Europas gränser samt största länder. De största haven och några städer.

Fy, teknik - Vi fortsätter arbetet med att utveckla elevernas kunskaper kring hållbar utveckling genom att jämföra några Europeiska länders sophantering och energiproducering.

Sh – Jämföra olika styrelseskick och orden demokrati, diktatur, monarki och republik.

Vecka 17 Asien – kretsar det kring religionerna buddism och hinduism samt de största länderna och världshaven.

Vecka 18-20  fortsätter arbetet om Europa.

Vecka 21  Australien – årstider, olika berg- samt mineralsorter samt lite namngeografi.

Vecka 22 -24 fortsätter arbetet om Europa.


I arbetet med detta tema kommer eleverna att hitta många olika företeelser i olika länder som kan hjälpa dem att komma ihåg ett specifikt land. Det kan vara att Las Vegas ligger i USA eller att företaget mc-donalds kommer ifrån USA. Elevernas förkunskaper ska utvecklas samtidigt som nya kunskaper utifrån läroplanen ska integreras hos eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.